top of page
hemilandhu

Ram 45RFE, 545RFE, 66RFE, 68RFE automataváltó kérdés...

Sajnos megszaporodott az automata váltó hiba a RAM járművökön itthon Magyarországon. Leginkább előforduló probléma az UD/OD kuplungok leégése és elfáradása, ennek töb oka is lehet sajnos. Jelen jármű azaz 2002-től minden RFE váltóval szerelt DODGE RAM/RAM amiben nem a 8HP Zetef váltó van, el van látva egy úgynevezett Tow haul és vagy OD (overdrive) off  lehetőséggel, na most ugye sokan ezt vagy indokolatlanul használják  és vagy nem használják. Mi a lényege ennek az opciónak, Először is, a Tow haul/vontatási mód befolyásolja a sebességváltó váltási időzítését, a váltó tovább tartja a sebességfokozatot, magasabb fordulatszámon tovább tartja a nyomatékot váltás előtt. másodszor a sebességváltó ebben a módban nem használja az overdrive fokozatot (általában), és ugyanakkor az MDS (hengerleállítás) rendszerrel szerelt motoroknál ennek használata közben nem aktiválódik az MDS, vagyis mindig 8 hengerrel megy a motor. Na most ugye ha felakasztanak egy utánfutót többlet teher képződik és ugye az Overdrive egy "bolygókerekes" sebességfokozat amely áttételt módosit a váltóban. Ezt sajnos még fiatal koromban Grand Cherokee autómon tapasztaltam meg, hogy nagyon nem szereti a váltó ha plusz terhet kell vinnie és nem használtam az akkor még csak OD off módot, erre találták ki ezt a lehetőséget ami mentesíti a váltót ez alól a teher alól. Na most az RFE váltók amik a Ramok alatt vannak némi átalakuláson estek át és hála istennek kevésbé lettek érzékenyek, ugyanakkor nem a bolygó rész olvad szét hanem az overdrive és underdrive lamellák fogynak el szépen lassan, persze itt bele mehetünk hogy valaki egy Lady utánfutót húz vagy egy autószállító van mögötte. A hozzánk került váltók egy része nem igényelt teljes felújítást, de volt már rá példa, hogy egy másik revíziózott bontott váltó gazdaságosabban jött ki. Revízió alatt értem azt hogy szétszedtük átnéztük esetleg új lamellákkal tömítésekkel szereltük egy alapos tisztitás útán. Ugyanakkor itt szeretném megemlíteni azt a tévhitet miszerint"Tow haul/ OD off" módban az úgynevezett HEMI tick elkerülése miatt értelme lenne használni, a HEMI tick nem azért alakul ki mert az MDS rendszer dolgozik vagy sem.  Magát a HEMI tick jelenséget egy másik blogban kifejtem az eddigi tapasztalataink alapján. Ha állandóan Tow haul módban használjuk a járművet ez esetben az UD vagyis az UNDER DRIVE kuplung van használva többet indokolatlanul és az kopik el hamarabb. Ennyit az UD/OD kuplung hibás RFE váltokról. Néhány esetben találkoztunk Torque converter hibával (Ki hogy ismeri TÖK/CITROM/WANDLER stb)  ennek okozója általában az váltó olajpumpa házában lévő szelepfurat/járat kopása okozza. Erre a hibára vannak olajpumpa javító készletek, de inkább egy új vagy jó állapotú bontott olajpumpa az indokolt. Na most ugye ennél a hibajelenségnél a fő ok az automata váltó olaj csere hiánya, az elhasználódott "szemcsés" olaj  ami ugye koptatja a kis járatokat szelep perselyeket, ez nagyon sok más típusú autóban is előforduló hiba. Például 722.xx es Mercedes vagy Chryslerekben NAG1 néven előforduló váltónál is kapcsolótömb fent már említett szelepfurat/járat perselyezéssel megoldható volt. Eddigi tapasztalataink alapján ezek voltak a legtöbször elöfordulo hibák. Sajnos itt meg kell jegyeznem, hogy van a hazai Ramos társadalomban egy önjelölt autószerelő fiatalember aki elég félrevezető információkat ad a RAM tulajoknak és ez már több esetben feleslegesen nagyon sok pénzbe került nekik, csak az elmúlt időszakban kettő darab autó került hozzám így, eszméje a fiatalembernek hogy minden autószerelő tolvaj hazug gazember :). Hiszek abban, hogy az idő bizonyítja az ő téves diagnózisa miatti károsoultak vizhangja majd felnyitja a szemeket. Összességében nem kell megijedni ezen típus váltótól, sajnos a mai alkatrész árak miatt ez is egy költséges javítás lehet, ezért mindenkinek azt javaslom márt csak azért is mert egyre jobban úgy gondolom hogy ezeket az autókat csak elrontani lehet, de önmagában és igazoltan a kimennek világból, ha rendszeresen karban vannak, ami amúgy semmilyen extra tudást nem kívánnak, csak tartsuk be az előírt törödési ajánlásokat. 


Pár kép egy OD kuplug hibáról.















 

107 views0 comments

Yorumlar


bottom of page